IndexPortalKalenderFAQZoekenGebruikerslijstGebruikersgroepenRegistrerenInloggen

Deel | 

RPG gids

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Avani
Administrator en Wezen

Aantal berichten : 524
Punten : 94

Over jouw personage
Leeftijd: 20 jaar
Groepsleider: Just me :)
Relatie: Geen.

BerichtOnderwerp: RPG gids   vr mei 11, 2012 5:53 am

Je bent hier en denkt: 'leuk en aardig, maar hoe RPG ik? Wat is dat, een RPG?' Dan is het goed dat je even hier kijkt! Hier kan je een kleine gids vinden over hoe je RPGt en ook tips voor als je geen inspiratie hebt.

Laten we eerst beginnen met wat een RPG nou precies is. RPG staat voor Role Playing Game, in het Nederlands rollenspel. Officieel is dit een forum RPG, omdat het geen spel is waar je ook echt beelden van een rondlopend poppetje ziet. Toch zeggen we RPG.
Je moet hier de acties van jouw personage typen. Dus als Avani een boom in klimt typ ik: 'Avani klom een boom in.'

Maar hoe doe je dat? Er zijn verschillende manieren om te RPGen, maar wij doen het zowel op de 3VT manier, als op de 1VT manier.

3 in 3VT staat voor de derde persoon, oftewel hij/zij/het. Wij accepteren echter ook de eerste persoon, de ik-vorm dus. Daarom is hier niks fout, tenzij je opeens in de tweede persoon RPGt. Dit is de vorm met jij/wij. Het gaat om jouw eigen personage, niet om de lezer van het verhaal.
Fout: Jij liep een boom in. Jij vond dat leuk om te doen.
Goed 1: Ik klom een boom in. Ik vond dat leuk om te doen.
Goed 2: Avani klom een boom in. Ze vond dat leuk om te doen.
In het tweede geval is het beter om hij/zij even af te wisselen met de naam van het personage, vooral als je met iemand van hetzelfde geslacht speelt. In het eerste geval is dit onnodig, tenzij de andere speler de naam ‘Ik’ draagt.

VT staat voor verleden tijd. Je typt gebeurtenissen alsof ze al gebeurd zijn (ik was), niet alsof ze nu gebeuren (ik ben).
Fout: Avani klimt een boom in. Ze vindt dat leuk om te doen.
Goed: Avani klom een boom in. Ze vond dat leuk om te doen.
Hier is geen beter bij, omdat maar een manier juist is.

We proberen hier ook wat langere berichten te maken. Dichtbij de vier regels is goed genoeg.
Fout/Minder goed: Avani hing aan een tak. De tak brak. Avani viel op de grond.
Goed: Avani hing aan een tak. Ze vond dit niet zo leuk als boompjeklimmen, maar ze vond het niet stom. Opeens hoorde ze een krakend geluid. Ze hoopte dat dat niet de tak was. Helaas was dat wel zo. De tak brak in twee delen en Avani viel op de grond. Pijnlijk stond ze op. Dat deed pijn!
Beter: Avani hing aan een bruine, kale tak. Hij was redelijk dik, maar toch had Avani twijfels. Daarom vond ze dit niet zo leuk als boompjeklimmen, maar ze vond het niet stom. Ze was diep in gedachten verzonken, maar een krakend geluid ontwaakte haar. Was dat niet de tak? Brak hij? Ze hoopte vurig dat het niet de tak was. Toch was het wel zo. De bruine tak brak in precies twee delen en liet Avani op de grond vallen. Pijnlijk stond ze op. Daarom hing ze niet aan takken! Dat deed pijn!
Het is dus beter om wat meer diepgang en omschrijving te gebruiken. Meer bij de tips.

Denk wel aan je grammatica en leestekens. Het is niet erg als je fouten maakt, als je maar begrijpbaar bent.
Fout: avani klomt op ene bom dat waz ene grootte booom
Goed: Avani klom op een boom. Dat was een hele grote boom.
Hier is weer geen beter, want maar 1 manier is goed.

Als je je personage wil laten praten, is dat goed. Maar dat doe je op deze manier: "Ik vind het leuk om in bomen te klimmen," zei Avani.
Denken is ook goed. Maar dat doe je met [i.][/i.], zonder de puntjes. De [i.] doe je voor de zin en de [/i.] erachter. Ik wil in die boom klimmen, dacht Avani.
Als je een geluid wil uitbeelden, gebruik je *. (*boem* *grom* *blaf* *snik* *smak* enzovoort).

De tips! Eindelijk! Wat moet je doen als je niks weet te bedenken?
1. Zet wat kleine details over de nabije omgeving in je bericht. Vertel bijvoorbeeld hoe breed de boom naast je is of hoe die mooie bloem ruikt.
2. Beschrijf de omgeving wat meer. Waar sta je? Op een huis, in een huis, naast een huis, of is er geen huis in de buurt?
3. Haal het verleden erbij. Wat heb je net gedaan? Heb je gegeten of geslapen?
4. Zeg en denk meer. Je kan meer doen met hoe je personage zich voelt.
5. Haal een NPC (Non-played character) erbij. Dit is een personage dat niet door iemand anders wordt gespeeld. Hier kan je van alles mee doen.

===========================
Better days are coming,
Just remember one thing,
Wherever you are,
Near or far,
You know you're never alone..
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://fanterria.clicboard.com

RPG gids
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum